De perilex-aansluiting van de wandcontactdoos moet overeenkomen met de aansluiting in de kookplaat. De stekker kan maar op 1 manier in de wandcontactdoos. Let op: laat een erkend installateur de kookplaat aansluiten. Een verkeerde manier van aansluiten kan leiden tot een stroomstoring.
Afzuigkap
Je schaft zelf een recirculatiekap of een motorloze afzuigkap met afsluitklep aan. Wij adviseren om te kiezen voor een recirculatiekap, omdat dit beter samen gaat met het ventilatiesysteem. Dit is een afzuigkap met een actieve koolstoffilter. De kookdamp wordt aangezogen en de geuren worden geneutraliseerd. De schone lucht wordt vervolgens weer terug de keuken ingeblazen. Voor deze afzuigkap is er geen afvoerkanaal nodig. Als je kiest voor een motorloze afzuigkap met klep dan verwijder je het aanwezige ventiel en sluit je het kanaal van de afzuigkap aan op het ventilatieventiel. Hieronder zie je om welk ventiel het gaat.
Vaatwasser aansluiting
Wil je een vaatwasser plaatsen? Een aansluiting voor een vaatwasser is aanwezig in de woning. Een vaatwasser schaf je zelf aan.
Keuken middenhuurwoningen
De woning is gasloos, hierdoor kook je elektrisch. De keukens zijn voorzien van een gootsteen, kraan, inductiekookplaat, recirculatie afzuigkap en vaatwasser. De wand boven het aanrechtblad is voorzien van tegelwerk tot onderkant bovenkasten. Er is geen koelkast aanwezig, deze schaf je zelf aan.
Voor meer uitleg over de voorziening in de keuken verwijzen we je naar de handleidingen.
De afwerking van wanden en plafonds
Alle wanden zijn behangklaar opgeleverd. Dit houdt in dat de wanden klaar zijn om te worden behangen en niet glad genoeg zijn om alleen te sausen. In de praktijk betekent dit dat je kleine oneffenheden op de wanden kunt tegenkomen in de vorm van gaten of bulten. Hier kun je prima overheen behangen. Wanneer je sausklare wanden wilt, moet je dit zelf regelen. De wanden in de woning zijn van verschillende materialen gemaakt. In de overgangen van de verschillende materialen kunnen droogtescheuren ontstaan, dit noemen we krimpscheuren. Als je een wand saust of stuukt, kun je na verloop van tijd deze scheuren gaan zien. Daarom raden we je aan om de wanden te behangen met glasvezelbehang of renovlies. Deze krimpscheuren kunnen geen kwaad. De plafonds zijn gespackt met een witte korrelige structuur.
De afwerking van vloeren
Je mag zelf een vloer uitkiezen die geschikt is voor vloerverwarming en koeling. Bij het kiezen van een vloerbedekking (laminaat, vinyl of iets dergelijks) is het daarom belangrijk om je goed te laten informeren door een specialist. Let bij de aanschaf van de vloerafwerking op de opgegeven warmteweerstand van de leverancier. Deze weerstand wordt aangegeven als Rc-waarde (m²K/W). Het advies is om een afwerking te kiezen met een Rc-waarde van maximaal 0,08 m²K/W. Bewoners op de begane grond mogen ook plavuizen op de vloer, overige verdiepingen niet. Houd rekening met elkaar. Voor een goede geluidsisolatie is het nodig een ondervloer te gebruiken met een minimale geluidsreductie van 10db.
Niet boren in de vloer
Er zitten leidingen in vloeren en wanden. Om lekkage te voorkomen, is het niet toegestaan om te boren of te spijkeren in de vloer. Het is wel toegestaan om in de wanden te boren voor het ophangen van gordijnen. Als je in de wanden wilt boren adviseren wij je om een leidingzoeker te gebruiken.
Ramen en deuren
De ramen hebben een draai- en een kiepstand. De voordeur en de terrasdeur hebben een meerpuntssluiting. Het is niet toegestaan om in de kunststof kozijnen te boren.
Vloerverwarming en thermostaat
Jouw woning heeft vloerverwarming. De temperatuur regel je met de thermostaat in de woonkamer. De temperatuur kan worden ingesteld tussen de 18C en 24C graden. Het duurt bij vloerverwarming lang om van temperatuur te veranderen. Daarom raden we aan om de thermostaat dag en nacht op dezelfde temperatuur te laten staan. Dat is ook het meest energiezuinig.
De slaapkamers hebben dezelfde temperatuur als de woonkamer. Je kunt de slaapkamertemperatuur in de winter verlagen door het dicht draaien van de groepen op de verdeler (blauwe knop) en/of door het openen van ramen. De temperatuur in de slaapkamer kan echter nooit hoger worden dan in de woonkamer (behalve door invloed door de zon). Je vindt de aansluiting voor de vloerverwarming (de vloerverdeler) in de installatieruimte.
Koeling
De installatie schakelt automatisch per seizoen tussen het koelen en het verwarmen van het water in de vloerwarmingsbuizen. Vanaf een buitentemperatuur van 10 graden of hoger is koeling via de warmtepomp mogelijk. Is door bijvoorbeeld zoninstraling of hoge buitentemperaturen de ruimtethermostaat 1,5 graden hoger dan de ingestelde temperatuur? Dan schakelt de installatie automatisch om naar koelen. Voorwaarde hierbij is dat dit pas gebeurt na 24 uur. Het gebeurt niet bij een enkele mooie zonnige voorjaarsdag, maar vooral bij een overgang van een koele naar warme periode of andersom. Koeling kost u nagenoeg niets en is nodig om de bron in de grond in balans te krijgen.
Heb je vragen of problemen met de thermostaat of de vloerverwarming? Neem contact op met Nijestee via (050) 853 35 33.
Verwarming en koeling door een warmtepomp
Jouw appartement heeft een eigen warmtepomp in de installatieruimte in de woning. De warmtepomp verwarmt en koelt het water van de vloerverwarming. Ook zorgt het voor warm water in de douche en keuken en haalt de pomp warmte en koeling uit het water in de grond. De warmtepomp heeft een voorraadvat met boiler. Houd er rekening mee dat als dit vat vol is je ongeveer 20 minuten kunt douchen. Daarna kan het circa 2 uur duren voordat de boiler vol is.
Heb je een storing of een probleem met de warmtepomp? Neem dan contact op met Nijestee via
(050) 853 35 33. Wanneer er in alle appartementen geen warmte meer is neem dan contact op met WarmteStad via (050) 368 87 00.
Kosten warmtepomp
WarmteStad levert het bronwater voor de warmtepomp. Je betaalt maandelijks ongeveer € 30 vaste kosten aan WarmteStad (prijspeil 2021). Het is niet mogelijk om een andere warmteleverancier te kiezen. De warmtepomp verbruikt stroom. Je elektraverbruik neemt daardoor toe. Je betaalt ongeveer € 21 per maand (prijspeil 2021) voor het stroomgebruik van de warmtepomp. Hier komen de kosten van jouw eigen elektraverbruik nog bij op.
Schone lucht in huis door het ventilatiesysteem
In jouw woning zit een ventilatiesysteem dat automatisch de lucht in de woning zuivert. Je kunt het systeem herkennen aan 2 apparaten:
een mechanische ventilatie-box in de installatieruimte.
een ClimaRad-unit in de woonkamer.
De ventilatie-box zorgt voor de afzuiging van vuile en vochtige lucht via de afzuigpunten in het plafond van de badkamer en toilet. De ClimaRad-unit zorgt voor de afvoer van vervuilde lucht en de toevoer van schone lucht in de woonkamer en keuken. Slimme meters meten de kwaliteit (zoals CO2-gehalte en luchtvochtigheid) van de lucht in de woning. Deze bepalen automatisch hoeveel ventilatie nodig is. Als de kwaliteit van de lucht niet goed is gaat het systeem automatisch op een hogere stand ventileren. Je kunt de ventilatie zelf ook hoger zetten, als je bijvoorbeeld aan het douchen bent.
Ook kun je de gevelroosters boven de raamkozijnen in de slaapkamers met een touwtje zelf bedienen voor extra schone lucht.
De ClimaRad-unit werkt volledig automatisch. Om de ClimaRad zelf te bedienen gebruik je het bedieningspaneel aan de bovenzijde van de omkasting. Hiervoor is een handleiding beschikbaar. De Climarad is aangesloten op de elektra van de
woning.
Warmteterugwinning (WTW)
De Climarad-unit heeft een warmteterugwinning (WTW). Dit betekent dat de warmte indien nodig uit de afgevoerde lucht via
de WTW wordt overgedragen aan de schone toegevoerde lucht.
Zonnepanelen en omvormer
Er liggen zonnepanelen op het dak van het woongebouw, 4 zonnepanelen zijn aangesloten op jouw woning. Elk zonnepaneel
heeft een eigen micro omvormer op het dak. De omvormer is aangesloten op jouw meterkast. De omvormer zet de zonne-energie om in elektriciteit. Wanneer de zon schijnt, wordt er elektriciteit opgewekt. De zonne-energie zorgt voor een besparing op jouw energierekening. Wanneer je niets verbruikt, wordt de elektriciteit teruggeleverd aan jouw energieleverancier. Voor elektra kies je zelf een energieleverancier. Als bewoner geef je zelf aan de leverancier door dat jouw woning 4 zonnepanelen heeft. De energieleverancier stelt jouw voorschotbedrag vast. Controleer elk kwartaal de opbrengsten via jouw energieleverancier. In de meterkast zit een schermpje (zie hieronder een voorbeeld) waarop je de teruggavestand van de elektriciteit kunt zien. Controleer hiermee ook of de zonnepanelen aan staan.
14 Zonnepanelen leveren elektriciteit aan de algemene voorziening van het woongebouw, zoals de verlichting in de centrale hal en de lift. Nijestee zorgt dat de apparatuur op het dak (zonnepanelen en ventilatoren) toegankelijk is voor een vakman, zodat hij noodzakelijk onderhoud uit kan voeren. Heb je problemen of vragen met de zonnepanelen? Neem dan telefonisch contact op met Nijestee via (050) 853 35 33.
Meterkast
In de meterkast zit:
de elektrameter;
de watermeter;
de hoofdschakelaar;
de groepenkast + de kaart met uitleg over de verschillende
groepen;
de plattegrond van de woning. Hierop zie je welke installaties in de woning zitten en waar je deze kunt vinden;
de QR-code, die leidt tot de digitale versie van deze folder.
Heb je problemen of vragen? Neem dan contact met ons op. Dit kan via info@nijestee.nl, (050) 853 35 33 of stuur een WhatsApp-bericht naar 06-12 35 85 14.
Videofoon
De woning heeft een videofoon in de woonkamer. Hiermee zie je wie aanbelt en kun je de deur voor het bezoek openen. Je ziet alleen iemand voor de entree staan als er wordt aangebeld, als er niemand aanbelt is het scherm zwart. BELANGRIJK: om storingen aan de videofooninstallatie te voorkomen is het niet toegestaan om de videofoon zelf van de muur te halen.
Doet de videofoon het niet? Neem dan contact op met Nijestee. Dit kan per mail via info@nijestee.nl, telefonisch via (050) 853 35 33 of stuur een WhatsApp-bericht naar 06-12 35 85 14.
Wasmachine of droger
In de installatieruimte zit de wasmachineaansluiting. Het is mogelijk om een condensdroger te plaatsen. Hiervoor moeten we het
stopcontact en de meterkast aanpassen. Nijestee voert dit op aanvraag gratis uit. Wil je een condensdroger plaatsen? Geef dit telefonisch of per mail aan ons door. Je kunt het ook op een later moment aanvragen door ons klusformulier in te vullen.
Rookmelder
Er zit een rookmelder aan het plafond in de hal, aangesloten op elektra. Valt de stroom uit? Dan schakelt de rookmelder automatisch over op de batterij. Is de batterij leeg? Dan piept de rookmelder 1 keer per minuut. Je vervangt zelf de batterij. De rookmelder is voorzien van een stofkap. Verwijder deze stofkap pas als je in de woning gaat wonen.
Badkamer
De badkamer heeft vloerverwarming. Wil je een douchescherm of gordijn plaatsen? Dan kun je deze aan de wanden bevestigen.
Daarbij verzoeken wij je om niet te boren in de tegels.
Toilet
Heb je problemen met de riolering? Neem rechtstreeks contact op met Van der Velden via (050) 313 88 22.
Telefoon, televisie en internet
De woning heeft een glasvezel- en een CAI-aansluiting. Je regelt tv, internet en telefonie zelf. Je kunt via de glasvezelaansluiting
van KPN) uit meerdere aanbieders kiezen. De CAI aansluiting is van Ziggo. De woonkamer en de grootste slaapkamer zijn
voorzien van een CAI-aansluiting. De keuze ligt bij jou, de aansluit- en abonnementskosten zijn voor eigen rekening. De provider komt langs voor de aansluiting en zorgt voor signaal en verbinding met de binnen-installatie.
ALGEMEEN
Lift
De lift zit in de centrale hal. De afmeting van de lift is 210cm lang, 110cm breed en 240cm hoog. Voor de doorgang moet je rekening houden met maximaal 90cm deurbreedte. We timmeren de binnenzijde van de lift ter bescherming tijdens de verhuizing tijdelijk af. De afmeting kan in praktijk afwijken, vanwege de betimmering en omdat een stang en spiegel aan de wand hangen.
Heeft de lift een storing? Meld dit bij Kone via (0900) 225 55 66. In de lift zelf zit een noodknop die je in geval van een storing in kunt drukken.
Verlichting
Bij de voordeur is een buitenlamp geplaatst. De entree, de galerijen en het parkeerterrein zijn voorzien van led-verlichting.
De balkons en terrassen hebben een buitenlamp die je bedient met een schakelaar in de woning. Meld het bij Nijestee als er een buitenlamp stuk is via info@nijestee.nl, WhatsApp 06-12 35 85 14 of bel naar (050) 853 35 33.
In de hal van de woning hangt een sensorlamp. Deze gaat automatisch aan bij beweging als de schakelaar in de hal naast de voordeur aan staat. Deze lamp krijg je eenmalig cadeau van Nijestee. Als de lamp kapot is of je wilt hem vervangen dan doe je dat zelf.
Zonwering
Nijestee plaatst geen zonwering, dit wordt door de ligging van het gebouw niet nodig geacht. Wil je toch zonwering plaatsen? Neem dan eerst contact op met Nijestee, dan bespreken we samen de mogelijkheden.
Buurtbeheerder
In het woongebouw is buurtbeheerder Michael Bolein actief. Michael loopt regelmatig rondes door het gebouw en houdt toezicht op zaken die te maken hebben met schoonmaak, onderhoud en veiligheid. Zo controleert Michael of vluchtwegen in het gebouw toegankelijk zijn en hoe het staat met de hygiëne in de gemeenschappelijke ruimten. Heb je vragen of opmerkingen hierover? Neem dan op maandag t/m donderdag contact op met Michael via (050) 853 37 01.
Schoonmaak
Effektief maakt de algemene ruimten van het woongebouw en de ramen van de centrale hal schoon. Op het publicatiebord in de centrale hal vind je hun schoonmaakrooster.
Huisdieren
Huisdieren zijn toegestaan. Uiteraard zorg je er zelf voor dat ze geen overlast veroorzaken. Het is niet toegestaan om een kattenluik in de deur te plaatsen. Breng je toch een kattenluik aan? Dan vervangen we de deur op jouw kosten als je deze woning verlaat.
Sleutels
Je ontvangt 3 voordeursleutels, die ook passen op de berging. Je ontvangt 2 sleutels voor het postvakje. Ook krijg je 2 tags om de algemene toegangsdeur van de algemene hal te openen. Huur je een parkeerplaats? Dan ontvang je 1 afstandsbediening voor het openen en sluiten van de slagboom.
BUITEN
Groen bij benedenwoningen
De benedenwoningen hebben een stenen terras, bereikbaar via de woonkamer. Het terras loopt over in het gemeenschappelijke groen. In het najaar plaatsen we een haag van ongeveer 2 meter hoog tussen de tuinen. Je mag alleen het terras inrichten. Het is niet toegestaan om de haag, de beplanting of het gras in te richten of te verwijderen. Nijestee voert het onderhoud aan de beplanting en de hagen op een vast moment per jaar uit.
Onderhoud gemeenschappelijk groen en parkeerplaats
Nijestee voert periodiek onderhoud uit aan het gemeenschappelijk groen rondom het woongebouw. Ook zorgen we voor het onderhoud van de parkeerplaats.
Parkeren
Er zijn 48 parkeerplaatsen. Wil je een parkeerplaats huren? Mail dan naar de afdeling Verkoop en Vastgoedbemiddeling via vrijesectorhuur@nijestee.nl. De huur van een parkeerplaats bedraagt € 48 per maand (prijspeil 2021). Als je een parkeerplaats huurt krijg je een beveiligde afstandsbediening voor de toegangspoort van de parkeerplaats. Je kunt maar met 1 auto het terrein op. De gemeente Groningen voert per 1 oktober 2021 betaald parkeren in voor dit deel van de wijk Helpman.
Stallen fietsen
Fietsen stal je in de eigen berging. Het is niet de bedoeling dat fietsen op het terrein worden geplaatst. In de buurt van de algemene ingang komen fietsnietjes voor bezoekers.
Bergingen
Elke woning heeft een eigen berging in de kelder van het woongebouw. In de berging zit verlichting en een stopcontact. De elektra in de berging is gekoppeld aan jouw meterkast. Via de fietshelling kun je makkelijk met je fiets naar de berging.
Ondergrondse vuilcontainers
De ondergrondse vuilcontainers staan voor van Houtenlaan 2. Je opent de ondergrondse containers met een huisvuilpas van de Gemeente Groningen. Deze huisvuilpas krijg je bij de sleuteluitgifte. Verlies je de pas? Dan vraag je bij de gemeente Groningen een nieuwe aan.
Nijestee biedt ruimte
Nijestee biedt graag ruimte aan huurders die zorg nodig hebben. We hebben een samenwerking met Lentis. We reserveren 4 woningen, verspreid over het woongebouw. In deze woningen woont 1 persoon zelfstandig met hulp op afroep.
HOE ERVAAR JE DE WONING?
De woning is uitgerust met duurzame voorzieningen. Na oplevering komt Nijestee graag nog een keer bij je langs. We horen graag hoe je de woning ervaart en of er eventuele gebreken zijn. Ook geven we (zo nodig) extra uitleg.