NIJESTEE EN WIJ GRONINGEN WERKEN SUCCESVOL SAMEN
Om bewoners te helpen die problemen hebben met het betalen van de huur, werken Nijestee en WIJ Groningen al jaren intensief samen. Met succes. Sinds 2003 zijn al bijna 8000 bewoners geholpen. Ook is het aantal huisuitzettingen de laatste jaren flink gedaald. “De kern van ons succes is dat we in contact komen met bewoners. We bedenken dan samen oplossingen die werken.” Aan het woord is Wieke Hiemink, medewerker persoonlijke benadering bij huurschuld bij Nijestee.
Wieke heeft al sinds 2007 ervaring in deze functie. Zij vertelt: “Niemand heeft er wat aan als er een deurwaarder aanbelt. We gaan voor de oplossing op de lange termijn. Dus wij bellen zelf aan: Nijestee en sociaal-maatschappelijke organisatie WIJ Groningen. Axel Kroeze, maatschappelijk werker bij WIJ-Groningen: “Door diepgaand samen te werken met Nijestee komen we een stap verder. We helpen bewoners daadwerkelijk, met een hele praktische insteek. Nijestee biedt daar de tijd en ruimte voor.”
WIJ BIEDT – GRATIS – HULP VOOR VAN ALLES
Die oplossing kan van alles zijn. Denk aan hulp bij het ordenen van de administratie, contact met Verslavingszorg, hulp bij een reparatie, een gesprek met een sociaal werker. Axel van WIJ heeft een goede kijk op de hulpverlening, hij weet wat er mogelijk is. Axel biedt zelf ondersteuning of hij schakelt, in overleg met de bewoner, extra hulp in. De hulp is gratis.
NIJESTEE BIEDT TIJD EN RUIMTE
Wieke: “De insteek is altijd: we leveren maatwerk en we bieden ruimte. Ruimte en tijd om eerst de problemen te overwinnen. En dan gaan we vervolgens die achterstanden wel wegwerken; dat is van later zorg.” Axel: “We merken dat bewoners dat enorm oplucht. Dat ze ontspannen zodra ze dat horen, dat die ruimte er is. Ze krijgen tijd om aan een oplossing te werken.”
MOTIVATIE
Zowel Nijestee als WIJ Groningen heeft baat bij de samenwerking. Nijestee wil graag dat bewoners in staat zijn om de huur te betalen. Gemeentes hebben de opdracht om hun inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium hulp te bieden bij hun financiële problemen. Dit is zelfs wettelijk vastgelegd. Axel: “Dat is de zakelijke insteek, maar uiteindelijk komt het neer op mensenwerk.”
“IK ZIE DAT HET WERKT”
Axel: “Ik ben fan van de aanpak van Nijestee! En waarom? Dat is simpel: ik zie dat het werkt. Doordat Nijestee en WIJ samen optrekken, gaat er geen kostbare tijd verloren. Korte lijntjes voorkomen bovendien bureaucratie. We leren de mensen kennen waarover het gaat en bieden samen een oplossing.” Axel is enthousiast: “Als ik de baas van het land was, dan wist ik het wel. Dan zou ik deze manier van werken overal in Nederland invoeren, in alle wijken, bij alle woningcorporaties! Want het is sociaal en het voorkomt ergere problemen.”
IN HET BELANG VAN DE BEWONER
Wieke benadrukt: “Het gaat er eerst en vooral om dat de bewoner beseft dat wij er voor hem of haar zijn. We helpen voorkomen dat een bewoner op straat wordt gezet. We willen ze een veilig dak boven hun hoofd bieden. Dus we gaan in gesprek en zoeken samen een oplossing. Ook al duurt dat eventjes, dat geeft niet; we hebben een lange adem. We hebben hart voor de bewoners.”
Wieke en Axel in de Oosterparkwijk, waar zij samen bewoners bezoeken. In de wijk wonen veel mensen met een laag inkomen, waardoor de kans op financiële problemen op de loer ligt.